Most
van itt a téli abroncsok felszerelésének ideje. Túl az ismert szempontokon,
néhány további szempontra szeretnénk felhívni a figyelmet:
−
A téli gumiabroncs szükségességéről és használatáról nem lehet eleget beszélni
és szerencsére egyre többen ismerik fel: a hideg évszakokban használt abroncsok
mintázata és anyaga eltér a nyári időszakban felszerelttől. A téli
gumiabroncsot nem elsősorban a havas úton történő könnyebb haladásra találták
ki, hanem arra, hogy a 7 °C-nál hidegebb aszfalton is kellő tapadást
biztosítson.
−
A gumiabroncsoknak nem használ a téli-nyári le, illetve felszerelés, ezért
érdemes külön felnit vásárolni mindkét szett számára. Javasoljuk, hogy télen ne
használjunk könnyűfém felnit, hanem csak acélfelnit. Ha a tavaly használt téli
abroncsokat szereltetjük fel, győződjünk meg azok kifogástalan állapotáról: ha
megfelelően tároltuk őket, és a profilmélységük legalább 4 mm mély, elvileg nem
érhet bennünket kellemetlen meglepetés, de ha kétségeink vannak, forduljunk
szakemberhez.
−
A nem használt kerekek elhelyezése: a felnire – közkeletű nevén kerékre –
szerelt gumiabroncsokat felfüggesztve vagy egymásra helyezve kell tárolni. A
leszerelt abroncsokat viszont állítva, de rendszeres időközönként megforgatva
tegyük el a következő szezonig. A gumiabroncsokat hűvös, hőforrásoktól legalább
egy méterre lévő, száraz, pormentes, lehetőleg sötét tárolóban vagy ahol erre
mód van, a szakszervizben raktároztassuk.
−
Aki hegyes-dombos területen lakik, vagy kora reggel indul dolgozni, annak nem
kell megvárnia az abroncsserével a valódi hideget. Október második felében már
nem korai felszerelni a téli szettet, ráadásul ilyenkor még jó eséllyel a
sorban állás is megspórolható.
−
Az abroncsokat nagyjából három kategóriába sorolhatjuk: budget, közepes és
prémium minőség. Aki kisautójával keveset autózik, az nyugodtan választhat az
olcsóbb polcokról is, a nagy gyártók termékeiben megbízhatunk. Aki sokat
autózik és erősebb – nagyobb forgatónyomatékú – motor van az autójában, az
válasszon jobb minőségű abroncsot. Ezek biztonságosabbak, gazdaságosabbak és
csendesebbek, ráadásul az élettartamuk is hosszabb lehet. Az új abroncsoknál
kötelező energiatanúsítvány könnyen áttekinthetően tájékoztat az
üzemanyag-hatékonyságról, a vizes úton mért fékútról és a gördülési zajról.
−
Az úgynevezett négyévszakos abroncs kompromisszum: az anyagának összetétele, a
lamellák profilja és azok mélysége inkább a nyári gumiabroncsokéhoz hasonló.
−
Jelentős mennyiségű hó esetén ajánlott a hólánc, amely felszerelését érdemes
otthon, indulás előtt begyakorolni. Egyes országokban a hólánc kötelező
felszerelés. A határ másik oldalán ellenőrizhetik meglétét, sőt azt is, hogy a
gumiabroncshoz illő méretűt tartunk-e a csomagtartóban.
−
Ha a gumiabroncs csere kapcsán úgyis a szervizben járunk: nézessük meg a
fékbetéteket, cseréltessük le a nyári ablakmosó folyadékot télire,
ellenőriztessük a fagyálló folyadék fagyáspontját, valamint szintjét és szükség
szerint állítassuk be. A nyáron gondmentesen „dolgozó”, de 4-5 évnél régebbi
akkumulátor teljesítménye télen már kevés lehet a motor indításához, ezt is
érdemes megnézetni.
HTA www.gumipiacmagazin.hu