Az autósoknak tisztában
kell lenniük vele, hogy az abroncs típusa kulcsszerepet játszik abban, hogyan
viselkedik az autó igazi téli viszonyok között. Ez az egyetlen modern autós
biztonsági rendszer, mely ténylegesen érintkezik az úttal. Megfelelő téli
abroncsokkal sokkal könnyebb téli útviszonyok között a vezetés. Már 7 fokon
sokkal jobb tapadást nyújtanak, mint a nyári abroncsok.
Télen az autósok jobban
teszik, ha nem bízzák magukat teljes mértékben vezetési rutinjukra és a vezetőt
segítő rendszerekre. Ne felejtse el, hogy minden autónak megvan a saját súlya,
és a fékezési távolság több mint négyszeresére nő csúszós útfelületen. A
teszteredmények azt is kimutatták, hogy 0 fok körüli hőmérsékletnél egy 100
km/órával haladó autónak nedves úton több mint 60 méterre van szüksége ahhoz,
hogy megálljon. Abban az esetben, ha téli gumi van az autón. Ez a távolság több
mint kétszeresére nő, ha havas úton haladunk nyári abronccsal. Ez a különbség
elsősorban a két mintázat eltérő konstrukciójából és gumikeverékéből fakad. A
téli abroncs lágyabb gumikeverékből készül és alacsony hőmérsékleten is megőrzi
rugalmasságát. A téli viszonyokhoz készült abroncs másik jellemzője, hogy több
éllel és mintaárokkal rendelkezik, melyek „kapaszkodó” hatást fejtenek ki a
havon, illetve fokozottan elvezetik a vizet az abroncs alól.
Téli viszonyok között
fontos, hogyan fékez. Ne felejtse el, hogy csak akkor tudja uralni az autót, ha
az abroncsok forognak. Blokkolt kerékkel az esetek többségében elveszti az
uralmat a jármű fölött csúszós úton. Ezért óvatosan fékezzen, ha pedig nincs
ABS rendszere, akkor fokozatosan. A téli abroncs futófelületét sűrűn borító
bordák segítenek megtartani az uralmat a jármű felett. Ezek apró bemetszések,
melyek „belekapaszkodnak” a hóba. Ez azért van, mert a hó sokkal jobban tapad a
hóhoz, mint a gumihoz. A bordákkal nem rendelkező nyári abroncs esetében megduplázódik
a fékezési távolság havas úton.
Ugyanez vonatkozik a
havas és jeges úton való elindulásra és gyorsításra is. Ha gyorsan indul, az
abroncs elveszti úttapadását. A fordulatszám növelése nem segít. Ha nagyon
siet, akkor is lassan induljon, ha szükséges, második sebességben. Így a téli
abroncs valamennyi éle, bordája és mintablokkja annyi havat vesz fel a
futófelületre, amennyit csak lehet, és biztosítja a tapadást az útfelszínnel.
Kanyarodásnál vagy
útakadály kikerülésénél nagyon fontos, hogy kerülje az erős fékezést és minél
kisebb ívben vegye a kanyart. Ellenkező esetben elvesztheti uralmát az autó
fölött. Különösen szélsőséges viszonyok mellett, amikor jég borítja az utat,
még az is veszélyes lehet, ha leveszi a lábát a gázpedálról. Amikor a hátsó
kerekek (túlkormányzás) vagy az első kerekek (alulkormányzás) kipörögnek a
havas úton, óvatosan hozza egyenesbe a kerekeket és lassítson, amint
visszanyerte a tapadást. Ha elsőkerékhajtású az autója és túl gyorsan hajt bele
egy csúszós kanyarba, vegye le a lábát a gázpedálról, hogy az első kerekekre
kerüljön a terhelés. Ha azonban a túlkormányzástól kipörög az autó,
kormányozzon ellen, és csak akkor fékezzen, amikor a jármű ismét a megfelelő
irányba került.
A korrigálás sikere
nagyban függ a profilmélységtől. Minél nagyobb a profilmélység, annál
gyorsabban visszanyeri az uralmat az autó fölött és lassíthat. A Bridgestone
legalább 4 mm-es profilmélységet javasol. Ha csak két új téli abroncsot
vásárol, a hátsó tengelyre szereltesse fel! Így csökkentheti a hátsó abroncsok
kipörgésének kockázatát kanyarodásnál, amit jóval nehezebb előre jelezni és
kivédeni.