Hogyan közlekedjen téli viszonyok között?

20140909_br_500

Az autósoknak tisztában kell lenniük vele, hogy az abroncs típusa kulcsszerepet játszik abban, hogyan viselkedik az autó igazi téli viszonyok között. Ez az egyetlen modern autós biztonsági rendszer, mely ténylegesen érintkezik az úttal. Megfelelő téli abroncsokkal sokkal könnyebb téli útviszonyok között a vezetés. Már 7 fokon sokkal jobb tapadást nyújtanak, mint a nyári abroncsok.

Télen az autósok jobban teszik, ha nem bízzák magukat teljes mértékben vezetési rutinjukra és a vezetőt segítő rendszerekre. Ne felejtse el, hogy minden autónak megvan a saját súlya, és a fékezési távolság több mint négyszeresére nő csúszós útfelületen. A teszteredmények azt is kimutatták, hogy 0 fok körüli hőmérsékletnél egy 100 km/órával haladó autónak nedves úton több mint 60 méterre van szüksége ahhoz, hogy megálljon. Abban az esetben, ha téli gumi van az autón. Ez a távolság több mint kétszeresére nő, ha havas úton haladunk nyári abronccsal. Ez a különbség elsősorban a két mintázat eltérő konstrukciójából és gumikeverékéből fakad. A téli abroncs lágyabb gumikeverékből készül és alacsony hőmérsékleten is megőrzi rugalmasságát. A téli viszonyokhoz készült abroncs másik jellemzője, hogy több éllel és mintaárokkal rendelkezik, melyek „kapaszkodó” hatást fejtenek ki a havon, illetve fokozottan elvezetik a vizet az abroncs alól.

Téli viszonyok között fontos, hogyan fékez. Ne felejtse el, hogy csak akkor tudja uralni az autót, ha az abroncsok forognak. Blokkolt kerékkel az esetek többségében elveszti az uralmat a jármű fölött csúszós úton. Ezért óvatosan fékezzen, ha pedig nincs ABS rendszere, akkor fokozatosan. A téli abroncs futófelületét sűrűn borító bordák segítenek megtartani az uralmat a jármű felett. Ezek apró bemetszések, melyek „belekapaszkodnak” a hóba. Ez azért van, mert a hó sokkal jobban tapad a hóhoz, mint a gumihoz. A bordákkal nem rendelkező nyári abroncs esetében megduplázódik a fékezési távolság havas úton.

Ugyanez vonatkozik a havas és jeges úton való elindulásra és gyorsításra is. Ha gyorsan indul, az abroncs elveszti úttapadását. A fordulatszám növelése nem segít. Ha nagyon siet, akkor is lassan induljon, ha szükséges, második sebességben. Így a téli abroncs valamennyi éle, bordája és mintablokkja annyi havat vesz fel a futófelületre, amennyit csak lehet, és biztosítja a tapadást az útfelszínnel.

Kanyarodásnál vagy útakadály kikerülésénél nagyon fontos, hogy kerülje az erős fékezést és minél kisebb ívben vegye a kanyart. Ellenkező esetben elvesztheti uralmát az autó fölött. Különösen szélsőséges viszonyok mellett, amikor jég borítja az utat, még az is veszélyes lehet, ha leveszi a lábát a gázpedálról. Amikor a hátsó kerekek (túlkormányzás) vagy az első kerekek (alulkormányzás) kipörögnek a havas úton, óvatosan hozza egyenesbe a kerekeket és lassítson, amint visszanyerte a tapadást. Ha elsőkerékhajtású az autója és túl gyorsan hajt bele egy csúszós kanyarba, vegye le a lábát a gázpedálról, hogy az első kerekekre kerüljön a terhelés. Ha azonban a túlkormányzástól kipörög az autó, kormányozzon ellen, és csak akkor fékezzen, amikor a jármű ismét a megfelelő irányba került.

A korrigálás sikere nagyban függ a profilmélységtől. Minél nagyobb a profilmélység, annál gyorsabban visszanyeri az uralmat az autó fölött és lassíthat. A Bridgestone legalább 4 mm-es profilmélységet javasol. Ha csak két új téli abroncsot vásárol, a hátsó tengelyre szereltesse fel! Így csökkentheti a hátsó abroncsok kipörgésének kockázatát kanyarodásnál, amit jóval nehezebb előre jelezni és kivédeni.

www.bridgestone.hu