A címke meglepően sok információt ad a kiválasztott termékről. Ha tisztában
vagyunk az ábrák jelentésével, jobb döntést hozhatunk. A Szövetség tagjai
nevében néhány tanácsot adunk közre a gumiabroncsok energia-tanúsítványával
kapcsolatban:
- Az Európai Parlament rendelete alapján 2012 novemberétől a gumiabroncsokat
címkézni kell, hasonlóan, mint a háztartási gépeket. A rendelet célja a
tájékoztatás mellett a biztonságos, energiatakarékos és környezetet kevésbé
terhelő abroncsok használatának ösztönzése. A rendelkezés minden 2012 júniusa
után gyártott, az EU területén újonnan értékesített személyautó, SUV,
kishaszongépjármű és teherautó gumiabroncsra vonatkozik; nem tartoznak viszont
a hatálya alá többek közt az újrafutózott, off-road, verseny- és oldtimer
gumik, valamint az ideiglenes használatra szánt tartalék abroncsok.
Üzemanyag – hatékonyság
Az
üzemanyag–fogyasztás és ezáltal a széndioxid–kibocsátás szoros
összefüggésben áll a gumiabroncsok egyik lényeges paraméterével, a gördülési
ellenállással. Ennek legyőzéséhez, a szükséges vonóerő létrehozásához a
motornak üzemanyag kell. A gördülési ellenállás legyőzése az összes üzemanyag
fogyasztás elég jelentős részét, kb. 20%-át teszi ki, ezért fontos az abroncsok
gördülési ellenállásának csökkentése. A címkén az üzemanyag-hatékonyságot egy
A-tól G-ig terjedő skálán tüntetik fel, ahol az „A” legjobb, a „G” pedig a
legrosszabb eredményt jelenti, vagyis ennél az abroncsnál lesz a legmagasabb a
fogyasztás. Az értelmezést színek is segítik: a kedvezőbb tulajdonságokat jelző
zöldektől a szabályozás hatályba lépése óta már nem is engedélyezett pirosig. A
termék teljesítményét az adott üzemanyag-hatékonysági kategóriára (a képen
B-re) mutató fekete nyíl jelzi. Az egyes kategóriák közti lépcsők azonos
felhasználási körülmények mellett: 0,1-0,15 liter/100 km. A különbség az
A és G kategóriába tartozó abroncsok között 15000 km éves futásteljesítmény
esetén 80 liter körül van. Ennek árából akár két új gumit is vehetünk.
Fékút nedves úton
A nedves
útfelületen való tapadás a gumiabroncsok egyik legnagyobb súllyal bíró
biztonsági paramétere; a címkén látható információ ezen belül is a fékútra
vonatkozik. Az osztályozás A-tól F-ig történhet, ahol „A” a legjobb, „F” a
legrosszabb. (A G-t itt nem használják, és ma már F osztályú termék sem hozható
forgalomba.) Az egyes kategóriák közti különbségek 3 m-től 6 m-ig terjednek, a
jármű 80 km/h sebességről történő lefékezésekor. Az A és F kategóriába tartozó
termékek fékútja közti különbség több mint 18 m is lehet!
Gördülési zaj
A közúti forgalom
zajának (amely nemcsak kellemetlen, hanem az egészséget is károsítja) egyik fő
forrása az abroncsok úton való gördülése. A gumiabroncs saját zajának mértékét
decibelben tüntetik fel, és fekete ívekkel jelölik; minél több a fekete ív,
illetve minél nagyobb a decibelben megadott érték, annál zajosabb az abroncs.
Ahogy az ívek száma is mutatja, 3 besorolási osztály létezik:
-1 fekete ív: 3 dB-lel kevesebb, mint a 2016-ig bevezetésre kerülő új európai
határérték (vagyis ez a legcsöndesebb kategória)
- 2 fekete ív: már most megfelel a jövőbeni európai korlátozásnak
- 3 fekete ív: megfelel az aktuális európai korlátozásnak
Ezek a paraméterek az egyes gumiabroncsoknak csupán néhány, igaz kiemelten
fontos tulajdonságát tükrözik. Ahhoz, hogy jó döntést hozzunk, sok minden mást
is figyelembe kell vennünk: méret, teszteredmények, profil, várható használati
mód és persze az ár.
HTA
A tanusítvány valóban sok információt ad:
- De a gyártók 50 - 100 dolgot vesznek figyelembe a
fejlesztésnél!
- De a tesztek is 10 - 15 feltételt vizsgálnak
- De a cimke csak 3 dolgot vizsgál (?)
File G.